torsdag 3 april 2014

Fransk (eller grön) lins- och grönsakssoppa med bacon

Den här soppan är faktiskt helt underbar. Jag gjorde den på vanliga gröna linser, för det var det jag hade, men säg till om nån provar franska (ska prova det så fort jag hittar dem) och berätta om det blev bra. Jag gjorde halva receptet, men nästa gång blir det hela. David slukade den “Errrg goed”. 

6 portioner

Ingredienser
3 skivor bacon, skuret i fina cm-små bitar (ev mer, eftersom originalet är på engelska, och bacon här är (som allt annat) mkt störra än i sverige)
1 msk olja
1 större gul lök, fint hackad
1 stjälk selleri, fint hackad
2 mellanstora morötter, fint tärnade
3 klyftor vitlök, pressade
1 burk tärnade tomater
6 koppar kycklingbuljong
1 kopp franska linser (eller gröna)
0.5 tsk timjan
2 lagerblad
salt
svartpeppar
Lite färsk persilja att garnera med

Instruktioner
Stek baconbitarna i en stor gryta (eller i stekpanna, för att senare föra över till grytan, om man inte vill ta med allt baconfett, vilket man får väldiga mängder av med nordamerikanskt bacon) över låg värme, rör ofta tills de är krispiga (4-5 min). Häll på olivolja, lök och selleri och stek vidare, tills löken är glansig. Tillsätt morötter, och vitlök, och rör ordentligt, 1 minut till. Häll på tomaterna, kycklingbuljong, linser, timjan, lagerblad, kryddor, koka upp. Täck halvvägs med lock, och koka den tid som behövs till linserna är mjuka (45-50 min för franska enligt receptet, ca 20-25 för gröna). Fiska upp lagerbladen.

Använd en stavmixer till att mixa soppan så den bli lagom mosig (inte slät, då blir den för tjock, utan till önskad trevlig tjocklek utan att helt göra sig av med tuggmotståndet). Har du ingen stavmixer så kan man föra över några dl till en sån där maskin vars namn jag glömt (blender) och köra soppan slät, och för över tillbaka igen. Garnera fint med persilja så blir gästerna imponerade.

Mjum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar