lördag 18 februari 2017

Strindbergs surdegsbröd

Eftersom jag knappt kan hålla liv i krukväxter har jag naturligtvis inte någon surdeg! Men bredvid jästen i kyldisken finns små byttor med färdig surdeg att köpa, för oss utan läggning och intresse att vandra hipsterns livsstig. 

Ingredienser:
3 dl havregryn
5 dl vatten
2 tsk salt
2 tsk brödkrydda
0,5 pkt jäst
2 msk sirap
2 dl surdeg
10-11 dl vetemjöl


Vägbeskrivning:
Koka upp vatten. Blanda havregryn salt och brödkryddor i en skål, häll över det kokande vattnet. Rör om. Låt svalna till 37 grader.
Smula ner jäst och rör om. Tillsätt surdeg. Arbeta in 10 dl vetemjöl, lite mer tills degen är bra.
Låt jäsa 30 minuter under duk.
Bearbeta degen igen, dela den i 2 delar. Forma 2 limpor på plåt, låt jäsa under duk i 30 min.

Snitta bröd ytliga rispor med vass kniv. Pensla med ägg. 
Grädda ca 35 minuter, 200 grader. 

Brödet är färdigt om det låter ihåligt när du knackar på botten. 

2 kommentarer:

  1. Vilken lyx! Surdeg att köpa i butik! Och vilket sammanträffande! Samma dag som du la upp detta receptet hade jag en bekant på besök, men en bytta surdeg och vi gjorde ett fantastiskt surdegsbröd. Och delade receptsiter med varandra. Och jag såg att du lagt upp detta! :D Så nu kan jag faktiskt provköra det, för jag har en bytta surdeg i kylen! :D

    SvaraRadera
  2. Fast, varför behövs jäst, om man har surdeg i??

    SvaraRadera