torsdag 26 februari 2009

Kycklingpaj

Det här ett litet hittepå-recept som Elin tyckte platsade. Ska jag vara ärlig tycker jag det själv också. Det är inte direkt festmat, mer mysmat. Och det är inte så noga med innehållens mängder för dem har jag bara hittat på nu för att ha något att skriva. 

Sätt ugnen på 175.

Pajskal:
125 g smör
3 dl mjöl*
2-3 msk iskallt vatten

Blanda på valfritt sätt, matberedare är att föredra. Tryck ut i pajform och kyl i kylskåp 30 min (el frys 5 minuter).Nagga sedan botten och förgrädda pajskalet 8-10 min. Sätt sedan ugnen på 200.

Äggstanning:
3 ägg
2,5 dl matlagningsgrädde
3-4 msk chilisås (typ Heinz)
1 krm starkt paprikapulver
1/2-1 tsk salt
Fet
Fyllning:
2-3 msk finhackad rödlök
1 liten burk majs (typ 150 g)
1-2 dl riven ost
3 skivade tomater
grillad kyckling skuren i bitar (nästan en halv kyckling? ungefär. eller 2 halvsmå kycklingfileer.)


Vispa ihop ägg+chilisås+kryddor. Vispa sedan ner grädden.
Skär grönsaker och köttet. Om ni vill kan ni krydda upp kycklingen lite med nån chili eller grillkrydda typ.

Strö löken över det förgräddade pajskalet. Fördela majsen och kycklingen jämt. Strö över osten. Häll i äggstanningen. Sist täcker man pajen med de skivade tomaterna.

Grädda i ugnen 200 grader i 35-40 minuter. Äggstanningen skall ha stelnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar