fredag 29 mars 2013

Paj med ruccola och fetaost

Ännu en variant av quiche. Denna gång med ruccola, soltorkade tomater och fetaost. Alltid fetaost. Fetaost for president.

Pajskal:
125 g smör
3 dl mjöl
2-3 msk iskallt vatten

Blanda på valfritt sätt, matberedare är att föredra.
Tryck ut i pajform och kyl i kylskåp 30 min (el frys 5 minuter).
Nagga sedan botten och förgrädda pajskalet 8-10 min i 175 grader Sätt sedan ugnen på 200.

(pajfascister brukar hävda att pajskalet måste kavlas ut. jag har aldrig gjort det och mina pajer blir uppätna ändå.)

Fyllning:
2-3 vitlöksklyftor
150-200 g ruccola
100 g soltorkade tomater
200 g fetaost

Äggstanning:
3 ägg
3 dl gräddmjölk
1 tsk salt
svartpeppar


Vägbeskrivning:
Använd en tillräckligt stor stekpanna så att ruccolan får plats i den. Den sjunker ihop fort. Hursomhelst, tag den lämpliga pannan och fräs skivad vitlök lätt. Häll på ruccolan och värm under omrörning tills den sjunkit ihop och dra det sedan genast från plattan. Rör också ner strimlad soltorkad tomat.


Häll röran i det förgräddade pajskalet och strö över tärnad fetaost. Vispa ihop äggstanningen och grädda i ugnen på 200 g i ca 30 min tills äggstanningen stelnat.

Servera med en god sallad, kanske tomater, avokado, rödlök. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar