lördag 16 augusti 2008

En väldigt grön paj (jättegrön faktiskt)

Nu kanske vän av ordning ställer sig frågan: Vaaaarför skriver hon ett pajrecept med broccoli?! Är hon en galen vegetarian? Vilka är hennes onda planer? 

Mitt ärliga svar är att jag är en stolt icke-vegetarian som ändå tror att världen skulle vara ett sämre ställe utan det här receptet. Broccoli liksom. Du vet att du älskar det.  

Pajskal:
4,5 dl mjöl
190 g smör
4,5 msk kallt vatten

Mixa som vanligt. Ni vet hur. Tryck ut i form av måtten 30,13cm x 22,47cm (ungefär). Nagga botten med gaffel och låt stå i kylen lagom lång stund. 
Sedan förgräddas den i ugnen 175 grader ca 10 minuter.

Väldigt grön fyllning:
1 purjolök
2 klyftor vitlök
1 broccolihuvud ( el.250 g fryst broccoli)
en påse bladspenat  (el. 250 g fryst bladspenat)
1 dl hackad persilja
1/2 pkt provencalska örtkryddor (frysta! om du inte har en kryddodling hemma...)
smör
salt, peppar

Hacka vitlök, strimla purjo. Skär broccoli i lagom fina bitar.
Börja med att steka broccolibitarna i smör ett tag. När du tröttnat kan du slänga på purjo, vitlök. Stek inte det för länge för då blir det bara geggigt. Mot slutet lägger du spenaten och örterna så de mjuknar. Rör om till en  jättegrön blandning. Salta ordentligt så det smakar något.
(Om du använder fryst broccoli och spenat ska det stå ett tag på plattan så att all överflödig vätska kokar bort.)

Äggstanning:
4 ägg
3 dl gräddmjölk
2-3 dl riven ost
1/2 tsk paprikapulver
nyriven muskot
1 tsk salt
svartpeppar

Inte så svårt. Vispa liksom.

Bred den gröna geggan över det förgräddade pajskalet. Häll över äggstanningen.
Grädda i ugnen 200 grader i 30-40 minuter.

2 kommentarer:

  1. moahaha! Men din kompanjon är mer vegetarisk än nånson, och uppskattar detta recept... Funderade ett tag på om vi skulle lägga till en "vegetarisk" kategori, men struntade i det. Veg-mat är precis lika bra (uhm, bättre, i mitt tycke) som "vanlig" mat, och det behöver inte kategoriseras så väldigt. ska prova denna paj, låter väldigt mumsig.

    SvaraRadera
  2. Det skulle inte funka för mig i längden. Ibland kan jag få en jättelängtan efter kött. Typ bli helt knäckt om jag inte får det. Allt jag kan tänka är : Kött! Kött!

    Det är faktiskt rätt underligt.

    SvaraRadera