fredag 10 oktober 2008

Äggost!

Oops! Ska bättra mig... 
Äggost - bara namnet gör mig sugen - Bohuslänsk delikatess som jag upptäckte via mina mostrar, eftersom min egen mor undanhållit denna fantastiska kreation från mig... 

Ingredienser:
ägg, mjölk, och fil/gräddfil i proportionerna 2:1:1 (enheter st:liter:dl)
Exempelvis: 6 ägg, 3 l mjölk och 3 dl gräddfil. Eller, om man är intresserad av att göra 100 portioner: 80:40:40 (detta kommer från originalreceptet jag fick från moster Sue). 
ca 1 dl socker tillkommer i den första versionen, eller 2 l i den andra... 

Gör så här:
Vispa äggen, tillsätt fil och mjölk. Häll blandningen i en kastrull (ganska stor underlättar). Värm under omrörning. När massan sjuder skär den sig. Vänta några sekunder tills den skurit sig ganska ordentligt, och tillsätt en dl kallt vatten. Låt svalna ca 5 minuter. Sen börjar det roliga:

 Rigga upp en trevlig äggostform, alternativt durkslag, för äggostformar verkar inte lätta att få tag på, ovanpå en stor skål. Klä insidan med ostduk. Tag en soppslev och sleva upp ostmassa i formen. Vill man att den ska bli färdig snabbare, kan man låta sleven passera en sil först, och sen dumpar man silinnehållet i formen. Men jag har märkt att den blir saftigare om man skippar silsteget. Häll på lite socker i lagrena. 

Låt stå i kyl i några timmar, stjälp upp på fat, och servera med björnbärssås (björnbär uppkokta i inte alltför mkt socker)

Vasslen kan man spara, det funkar utmärkt som degspad när man bakar bröd. Mums. Vill man inte baka genast kan man frysa lämpliga portioner (5 dl) och använda senare. 

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt. Måste försöka göra det själv nån gång.

    Fråga: Vad är en ostduk? Jag är rädd att min fantasi springer iväg med mig.

    Annan fråga: Hur stort durkslag måste man ha om man ska göra 100 portioner? Man får nästan göra det i en tunna...

    SvaraRadera
  2. ostduk ar typ en nasduk med tillrackligt stora hal sa allt snor rinner igenom, men inte klumparna - dvs kasst om man ar forkyld, men perfekt om man vill gora ost. valsorterade koksbutiker borde ha det, annars kan du sy ihop nagra rader med gasbinda sa ar du redo!

    For 100 portioner sager jag bara: beratta nar du provat, sjalv haller jag mig till max 4 liter mojlk-varianten...

    SvaraRadera