söndag 26 oktober 2008

Medelhavspaj


Min syster brukar ringa mig på söndagar och fråga hur man gör 'den där pajen'  eftersom hon är för lat för att skriva upp recept. Hon förväntar sig att jag ska komma ihåg den på stående fot. Det gör jag naturligtvis, men jag börjar bli lite trött på proceduren. Dessutom kommer jag aldrig ihåg om det är timjan eller basilika man använder. Därför får syrran och ni andra receptet här.

The, det här receptet är faktiskt courtesy of Caisa som lagade den till mig i sitt minikök i sin minilägenhet på Ängsberget för 11-12 år sedan. Det var första gången jag åt fetaost och jag tyckte det var förfärligt. Oliverna fick lantlollan mig nästan att svimma av äckel. Det var tider det.


Sätt ugnen på 175.

Pajskal:
125 g smör
3 dl mjöl*
2-3 msk iskallt vatten

Blanda på valfritt sätt, matberedare är att föredra. Tryck ut i pajform och kyl i kylskåp 30 min (el frys 5 minuter).

Nagga sedan botten och förgrädda pajskalet 8-10 min. Sätt sedan ugnen på 200.

Fyllning:
150 g tärnad fetaost
1 klyfta finhackad vitlök
100 g rökt skinka, tärnad (går bra att hoppa över faktiskt)
3-4 tomater, skivade
1 dl svarta oliver (helst kalamati)

Tärna, hacka och skiva efter bästa förmåga. 

Äggstanning:
3 ägg
2,5 dl gräddmjölk
1 krm salt
1 tsk basilika
svartpeppar

Vispa ihop äggstanningen. 
Sprid vitlökshacket jämnt över det förgräddade pajskalet. Fördela sedan skinkan, osten och oliverna. Häll över äggstanningen försiktigt och täck sedan pajen med skivade tomater.
Grädda 200 grader i 30-40 minuter tills stanningen stelnat. 
Servera med en piffig grönsallad. Eller utan. Eller servera den inte alls utan göm dig i förrådet och ät den själv. Jag dömer ingen.

*Jag har förstått att vissa lider av en GI-psykos. De kan ju använda dinkel/rågsikt/mald bark/grus eller annan ekvivalent om det gör dem blir lyckliga. 

3 kommentarer:

  1. medelhavspaj, skinkversionen! den hade jag TOTALT glomt! wow! Men, vad betyder GI?

    SvaraRadera
  2. Jag hade nästan glömt den själv om inte syrran hade fått för sig att göra den ibland.

    Alltså GI betyder Glykemiskt Index och det är väldigt modernt i sverige på sistone. GI-metodens förespråkare menar i princip att enkla kolhydrater som vitt bröd och socker går ut i blodet och höjer blodsockret snabbt är ONDA så onda och gör folk feta, olyckliga och döda. Oftast kan de inte särskilt mycket om fysiologi och metabolism. Mest anmärkningsvärt är att de tycker potatis är förkastligt och skall undvikas.

    GI-fanatikerna lever istället på bönor, linser, brunt ris, mathavre, quinoa och fullkornspasta. Istället för mjöl använder de dinkelmjöl och mald bark.

    Jag tycker det är lite roligt att det sektledarna egentligen förespråkar är gammal diabeteskost med något högre fettandel. Men de har paketerat det snyggt, fått det att verka vetenskapligt och lyckats sälja det till kvällstidningarna.

    För att citera wikipedia.se:
    'I den allmänna debatten har GI lanserats som en mirakelmetod för bättre hälsa av personer utan utbildning inom området.'

    SvaraRadera
  3. Men jag har ju bara frågat om receptet två, tre gånger...eller i alla fall max fyra gånger i år. Vad ska vi nu prata om när jag ringer dig??

    SvaraRadera