onsdag 15 oktober 2008

Klassisk(?) fisksoppa

Vid 31 års ålder lärde jag mig göra fisksoppa. Jag kände mig mycket nöjd med mig själv. Här har ni mitt optimerade recept där jag tagit bort äckliga grejer och förebyggt allt klanteri som oundvikligen händer när man försöker vidga sina kulinariska vyer.

4 portioner
250 g laxfilé
250 g torskfilé
2 hackade vitlöksklyftor
1 strimlad purjolök
smör
2 tärningar fiskbuljong
0,5 g saffran (1 paket)
1/2 tsk hela fänkålsfrön
3 msk idealmjöl (el dyl)
1 l vatten
2 dl grädde
3 flådda, urkärnade tomater
1 tsk salt
(100 g skalade räkor el 1 burk musslor)

1) Börja med att koka upp vatten i en kastrull och stoppa sen ner tomaterna i det kokande vattnet. Efter några minuter tar du upp dem(inte med händerna!) och så kan du flå dem.  Kärna ur dem och finhacka dem sen. Hacka även purjo, vitlök och buljongtärningarna.

2) Preppa fisken. Jag brukar köpa drygt 300 g av varje sort för man ska ju skära bort skinn och ben. Jag brukar skära drygt 2x2 cm stora bitar. Naturligtvis kan du ta den fisksort du själv gillar. Orginalreceptet (som jag förvanskat lite) säger gös, ta vad du har. Men helst färsk. 

3) Fräs purjo och vitlök i smör i en större gryta. Lägg i mosad fiskbuljong och rör runt lite. 

4) Rör ner saffran, fänkålsfrön och mjölet. Späd med vattnet. Låt koka 5 minuter.

5) Häll i grädden och de hackade tomaterna. Koka upp på nytt. 

6) Lägg i laxbitarna och koka dem drygt 1 minut. Lägg sen i torsken och koka en minut till. Fisken skall inte ligga och koka länge för då kommer fiskpolisen och ger böter, eller iallafall skäller på dig. (obs. gäller endast på västkusten, resten av landet verkar vara clueless)

7) Smaka av med salt. Om du vill, lägg i räkor eller musslor till serveringen. 

8) Kan serveras med aioli (eller, om du vill förstöra soppan, en citronklyfta). Själv brukar jag bara ha ett gott bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar