fredag 10 oktober 2008

Ljummen quinoasallad

Jag har blivit ganska förtjust i quinoa, trots att det egentligen inte smakar så mkt, om man inte gör nåt med den. Man får inte glömma att skölja quinoan innan man lagar till den också, den kan ha en skum lukt annars. Följande recept är mums. Men jag tycker det blir för mkt, så jag halverar det gärna. Då måste man komma ihåg att halvera dressingen också. Det brukar jag glömma. Det blir ganska starkt... 

Ingredienser (för 4 personer som är mkt hungriga):
4 dl quinoa
8 dl grönsaksbuljong
2 avokado
200 g fetaost
1 rödlök
1 ask körsbärstomater
20 svarta oliver (jaja, valfritt antar jag, men med kalamataoliver så blir det mums, jag lovar... :P

Dressing: 1 msk balsamvinäger, 3 msk olivolja, 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar

Koka upp vatten med buljongtärning. Lägg i quinoa och koka utan lock i 15-20 minuter på medelvärme. Skär avokado och fetaost i bitar. Hacka rödlök. Blanda ihop allting med den avrunna quinoan, strö på tomater och oliver, och häll på dressingen. 

Serveras ljummen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar