måndag 3 november 2008

Saffransbröd

Håhåjaja. Nu blir folk upprörda för att man börjar med julsaker innan man får det. Men det här är gott och kan göras året om och förresten är det bara 40 dagar till lucia och man måste hinna öva för att kunna göra perfekta lussebullar. Dessutom är det kallt, jag fryser som en hund, känner inte ens mina tår för de domnat bort och det var mörkt redan halv fem idag. Det är sådanahär dagar man funderar på att flytta till Spanien eller t.o.m. Texas. Nästa julrecept blir Farmors ljuvliga julkola. 

Saffransbröd 

50 g jäst
100 g smör
5 dl röd mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Garnering: russin
Pensling: 1 ägg

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll lite degspad över jästen och rör om så att den löser sig. Häll sen på resten av mjölken. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank och smidig. Låt den jäsa till dubbel storlek.

Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar (eller annan form som du finner estetisk/humoristisk/julig). Lägg på plåt och garnera med russin. Låt jäsa 20-30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter. Låt dem svalna på galler.

6 kommentarer:

  1. MUMS!!! Måste göra! Så fort jag kommer hem från Hawaii... Och då kommer även det mest fenomenala pepparkaksrecept NÅNSIN upp. Stay tuned... "låt" förresten? Låt jäsa? utelämnad tidpunkt? Min nya regel nuförtiden är alltid: låt jäsa till dubbel storlek.

    SvaraRadera
  2. Oj, det ser himla osnyggt. Jag medger. Vad som hände var att det ringde precis när jag höll på att redigera instruktionerna och sen glömde jag bort var jag var och bara publicerade. Det är korrigerat nu.

    Ser fram emot pepparkakorna. Bilder också?

    Huuursomhelst. Vad ska vi ha för julrecept mer? Saffransbröd, pepparkakor, kola. Mina julrecept är rätt begränsade till sötsaker och köttbullar. Kom igen. Brainstorma nu.

    SvaraRadera
  3. Knäck i mikrovågsugn, Mammas senapssill, din mammas köttbullar definitivt, uhm... risgrynsgröt och risgrynspudding? David har fått mig att gilla brysselkål mha nån ostsås (tydligen holländsk tradition, kanske kunde vara kul).

    SvaraRadera
  4. JUL MERA JUL! Jag vill ha svenskt julforberedande i New Mexico! Vad ska vi ha mera? vad ska jag gora forst? Lussekatter? Till forsta advent?

    SvaraRadera
  5. Lussekatter är värdigt som premiär. Mjuk pepparkaka kanske? Julmust. Och clementiner. Hmmm nu blev jag hungrig....

    SvaraRadera
  6. Som kommentar till receptet ovan kanske ska tillaggas att kesellan far garna vara rumstemperatur, eller varmas tillsammans med degspadet (om man anvander torrjast, annar blir spadet lite for tjockt for att losa upp jasten). Ar kesellan kall blir det forstas langre jasningstider....

    SvaraRadera