måndag 24 november 2008

2 i ett: Risgrynsgröt och Risgrynspudding!

Här kommer två juliga recept till. Skulle kunna utökas till tre, fast jag gillar inte riz à la Malta (salamalta) så entusiasterna kan kanske nämna handlingsförloppet till det i en kommentar... 

2,5 dl ris (rundkornigt)
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8-9 dl mjölk (fet sådan)
1 kanelstång
1-2 msk socker

Gröt
Blanda ris vatten, smör och salt i en kastrull, koka 10 min på svag värme. Häll i mjölken och blanda runt. Koka vidare på mycket svag värme i 30-40 minuter. Om den blir för tjock, häll på mer mjölk. Smaksätt med sockret. Servera med socker och kanel. Sylt funkar nog fint också om man är på det humöret. 

Pudding
Tillsätt 3 vispade ägg, blanda runt ordentligt, häll i trevlig glasform och grädda i ugnen i 20 minuter i 200 grader. Servera med hemmagjord sylt. Min mormor brukade alltid ha en sån här färdig när vi kom och hälsade på. 

Man kan även göra två smaksättningar på puddingen: tillsätt a) lite vaniljsocker eller b) lite riven mandel innan gräddning. b) ger en svag effekt av ostkake-smak. Läste nånstans att man också kan använda rivet citronskal som smaksättning, men det har jag aldrig provat, så det göres på egen risk. Och russin nämner jag inte ens, för de blir så äckliga. Russin passar bäst i glöggen. 

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Kan passa på att tipsa om min pappas mormors recept: Gillar man kardemumma så kan man ha i ett par-tre sådan teskedar i gröten mot slutet. Sen äter man den kall med mjölk och, ev. med hallonsylt. Mumsigt värre, tycker jag, som älskar kardemumma :)

    SvaraRadera