torsdag 3 juli 2008

Ananaspaj

Sjukt god efterrättspaj som faktiskt inte blir bättre om man använder fet cremefraiche.
Servera den med vispad vaniljvisp eller vaniljglass.


Sätt ugnen på 175.

Pajskal:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Blanda på valfritt sätt till en fin deg. Tryck ut (eller kaaaavla) i en pajform.

Fyllning:
1 ägg
2 dl lätt crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas (väl avrunnen)


Rör ihop till en fin gegga och häll i pajskalet. Grädda i ugnen på 175 grader i 30-40 minuter.

4 kommentarer:

  1. Nya saker! Det vattnas i min mun. Det här ska jag prova snarast, och ta en bild.

    SvaraRadera
  2. ok, har provat, 2 ggr! Stor succe! Om man vill kan man ta pajskalet för den franska bärpajen om man vill dra ned på mängden socker något (det gjorde jag gång nummer 2). Mindre lyckat var att jag tog med pajen till en bachelorette party för en kompis som jag glömt inte gillar ananas. Typiskt. Alla hennes dambekanta (som inte var så värst damiga förresten.. himmel, vilket språk...) var lyriska över den "don't tell me you actually MADE the curst yourself??" (? har aldrig tyckte det varit så himla svårt. Men jag talade om hemligheten; att kavla är ytterst överskattat...)

    Jag har också tagit bild på den, så det kommer snart.

    SvaraRadera
  3. "curst" i ovanstående = crust...

    SvaraRadera
  4. Den är faktiskt väldigt god.

    Appropå nordamerikaner, jag vet en tjej som skrämde slag på sina rumskompisar när hon gjorde pannkakssmet från scratch. De var helt förskräckta över hur avancerad hennes matlagning var.

    SvaraRadera