söndag 20 juli 2008

Laxpudding

Här är det mest optimerade receptet på laxpudding jag lyckats hitta. Naturligtvis är det mästaren Leif Mannerström som står bakom det. Receptet kom till mig, inte genom nedstigna änglar omgivna av glorior och himmelsk musik, utan genom något så prosaiskt som söndagens GP. Trots detta är det nästan nåt gudomligt över slutresultatet.

Om kvoten potatis/lax inte är till belåtenhet kan man ju ändra förhållandet till mer potatis/mindre lax.

4-5 portioner

2 gula lökar
smör till stekning
800 g fast, kokt, kall potatis
1 knippe dill
800 g rimmad lax i tunna skivor*
4 ägg
4 dl gräddmjölk

Sätt ugn 200 grader.

Förbered genom att skala och koka potatis och låta den svalna. Hacka löken och stek i smör.
Skiva potatisen tunt. Klipp dillen i småbitar.
Smörj lämplig form med smör och klä kanterna med skivad potatis.
Varva sedan potatis, lax, lök och dill. Salta och peppra mellan lagren. Avsluta med potatis längst upp.
Vispa ägg, grädde, mjölk, salt och peppar och häll över. Grädda i ugnen ca 40 min tills äggsmeten stannat.
Servera** med smält smör som du ringlar över din portion och lätt kokt grön sparris.

*Alternativ till rimmad lax: Skär tunna skivor av en laxsida, salta på båda sidor och låt stå i kylskåp några timmar. Gravad eller rökt lax skall också fungera, men det har jag aldrig använt.

**Måste berätta att mästaren serverar puddingen garnerad med rökt lax, dillkvistar och sparris. Till detta har han blandat 150 g smält smör med 2 tsk Slotts kaviar och 1 msk ansjovisspad. Men det tycker jag verkar farligt och om du testar det gör du det på egen risk.

4 kommentarer:

  1. Men varför har du aldrig bjudit mig på det här??? Det får du minnsann göra :)
    Kram //I

    SvaraRadera
  2. Ok, snabb fråga här: är potatisen alltså förkokt?

    SvaraRadera