fredag 11 juli 2008

Raggmunkar/Rårakor

I hela mitt liv kallade jag dem rårakor, men såg sen i nån receptbok att det egentligen var raggmunkar. Barndomsfavorit.



Vispa ihop:
3 dl vetemjöl
1.5 tsk salt
6 dl mjölk
1 ägg

Råriv:
5-6 potatisar (om stora, färre, och vice versa)

Smält smör i en stekpanna, klicka i liten av smeten, försök fördela potatisen jämnt över pannans yta. Stek på låg/medel-värme, några minuter per sida.

Servera med lingonsylt (yes! går att köpa i specialbutik i Winnipeg, när man känner sig rik) och knaperstekt bacon! (det mystiska baconet på bilden är kalkon-bacon, som faktiskt är mkt gott)

2 kommentarer:

  1. Raggmunk är ju för övrigt ett enormt komiskt ord.

    SvaraRadera
  2. Första gången jag åt rårakor var på karolinska sjukh när jag just fått en stycken utskuren T-bonesteak serverad! Sen dess har jag gjort dem och älskar dem liksom hela familjen, sabes tu!

    SvaraRadera