tisdag 15 juli 2008

Citroncheesecake

Oh. Goda värld. Barn, det här är bra grejer. När jag gör den här blir jag så girig att jag inte vill bjuda andra på dem. Och när de äter upp den blir jag sur på dem och önskar att de ska gå hem. Det är den hemska sanningen om mig och min cheesecake.


Pajskal:

150 g smör

½ dl socker

2.5 dl havregryn

2.5 dl vetemjöl


Smält smör. Rör ner socker, havregryn och vetemjöl. Tryck ut i form med löstagbar kant. Sätt i kyl.


Fyllning:

½ vaniljstång

rivet skal från en tvättad citron (inte det vita)

1.5 dl socker

500 g kesella gourmet

3 dl creme fraiche

3 ägg


Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Rör dem med citronskal och socker.

Tillsätt kesella, creme fraiche och ägg. Rör till en jämn smet och häll i pajskalet.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter 200 grader.

Låt svalna och ställ sedan in i kylskåp så att den blir kall.

Garnera med färsk frukt typ kiwi, jordgubbar eller små marsmänniskor.


The, jag antar att du får göra den med philadelphiaost eller nåt. Berätta hur det går.


9 kommentarer:

  1. Oooh! Men jo, jag har hittat nåt (samma affär som har smördeg) som heter Quark, som tydligen är snarlikt kesella!! Ska genast inhandlas för cheesecake ändamål, och rapport avges. YES! Försökte nämligen nån gång göra den på philadelphiaost, men hade ingen bra mixer, så det blev klumpigt, och jag var inte imponerad (andra var, men jag vet ju hur det egentligen ska smaka, så...)

    SvaraRadera
  2. HA! Om det funkar kommer den hädanefter att heta Quarkcake. Det är ju ett klart roligare namn.

    SvaraRadera
  3. Spelar det nån roll vilken fetthalt av creme fraiche man använder? Ska göra Quarkcake antingen ikväll eller imorgon. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig testat den lättare varianten! Kan inte uttala mig tyvärr...

    SvaraRadera
  5. ok, så jag gjorde den. Men antingen var det fel på min ugn, eller så kräver quark bra mkt längre tid att stelna, för 45 minuter räckte då inte öht. Fick lägga till en halvtimma, innan det blev bra. Mao - kolla med ett stickprov att den är färdig innan du slutar grädda.
    Den blev bra dock. Fantastisk. Måste göras igen.

    SvaraRadera
  6. Underbart. Hädanefter får den heta Lemon Quark Cake.

    SvaraRadera
  7. inspirerar mig att använda äkta vanilj, köpte ett helt knippe på Madagaskar nyligen.

    SvaraRadera
  8. haha, minns när fysikprofessorn på ett av mina jobb en dag kom till kaffet och frågade:
    - Är det ngn som vet vad en kvark är?
    - Låter som ost, föreslog jag.
    - Ost, det var det dummaste, sa salig professorn (detta var 1974) och gick in på en vetenskaplig redogörelse över de då nyupptäckta kvarkarna, alltmedan han åt sin långfil.

    SvaraRadera
  9. Imorgon ska vi testa ricotta...

    SvaraRadera