tisdag 8 juli 2008

Kronärtskockspizza

Bästa pizzan i universum! Ett Tina-recept som Albert gjorde på nån fest nån gång, och som ger mig ett ytterst trevligt rykte som oslagbar pizzabagare här, vilket jag skamlöst tar åt mig äran för...

Deg:
25 g jäst (alt en tesked torrjäst)
3 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
0.5 kg vetemjöl (ca 8 dl, har jag för mig)
1 tsk salt

Alternativ pizzadeg om om man har kopp-mått :
(obs dubblera för detta recept)
2 koppar mjöl
1 tsk salt
1 tsk socker
1 msk torrjäst, blandat med 1 kopp varmt (mindre än 40 grader) vatten) - hälles i mjölmixen

Jäs minst 45 minuter. Om man inte har bakplåtspapper, ta olivolja på plåten. Men här är det bästa knepet, speciellt om man inte har pizzastenplatta: Baka på varm plåt, dvs värm upp plåten i ugnen, och för sedan in pizzan på den varma plåten med hjälp av större stekspade. Jag var rädd första gången, men det gick finemang.

Kronärtskockskräm:
1 burk kronärtskockshjärtan
0.5 dl olivolja
salt
1 vitlöksklyfta

Och så resten:
400 g cocktailtomater
200 g mozzarella
2 dl svarta urkärnade oliver
salt och svartpeppar
några kvistar färsk timjan (highly optional... jag häller på lite torkad timjan)

Instruktioner:
Deg: lös upp jöst i vatten, lägg till olivolja, salt, mjöl, knåda, jäs 1 h.
Kräm: Sila skockorna, mixa med olivoljan till en pure, salt, mixa med vitlöken (använder en fenomenal handmixer till detta)
Resten: Kavla ut, lägg på ugnspapper. Bred ut krämen. Halvera tomaterna, krama ur, skiva oliver och ost (obs, skiva osten, inte riv!). Fördela på pizzorna, salta, peppra, timjana. Baka på het plåt 10-15 minuter, 275 grader.

Viktigt efterjox:
Lägg på rucolasallad, och några spån färsk hyvlad parmesan (torr pulverform inte tillåtet), ringla över olivolja, svartpeppar.

4 kommentarer:

  1. Jag lyckades f ö sätta eld på en av pizzorna en gång... Plåten är typ halva storleken av ugnens djup, så när jag skulle ta ut pizzan, ramlade den ned bakom plåten, rakt på värmeelementen, så pappret tog eld. Så jag stängde ugnen och sa lugnt till mina gäster att det brinner visst. Brandlarmet konfirmerade faktumet för skeptikerna. Kul minne.

    SvaraRadera
  2. hej! hur mycket pizza blir det ungefär? 1 eller två, räknat i normala ugnsplåtar? jag skulle behöva till ca 12 personer... kopp-måttsreceptet säger 2 koppar och dl-receptet 8 dl vilket är ca 4 koppar tror jag... blir osäker på hur mkt man ska ta egentligen, hur brukar du göra? kram (detta är första gången jag ska pröva ett av recepten på bloggen men jag har läst alla.)

    SvaraRadera
  3. japp, jag glomde konvertera... men det ar bara att dubblera kopp-receptet. Men gor du det forsta, det ar det som kom med receptet. Jag gjorde pizzorna haromdagen (supergoda....). Det blir ca 4-6 st, jag gjorde 4 (typ 25 cm i diameter). Om du har 12 pers, skulle jag gora 2 satser, och om det ar en massa storatare, ha nat vid sidan om (typ sallad). Ska lagga upp ett nytt pizzarecept, som du kan prova ocksa (det ger dock bara 2 pizzor, sa det kan vara bra som extra)

    SvaraRadera
  4. Hej! Gästerna har precis gått hem, och jag såg precis din kommentar:) Det som du skrev var precis det jag gjorde - dubbel sats och sallad bredvid. Insåg när jag gjort en sats deg att det såg mer ut som en plåt än två...Onödigt att jag frågade men nu har du ju lagt upp ett till recept så kanske ändå inte;)Det blev jättebra, alla var nöjda/imponerade så tack för eran fina receptblogg! En kokbok kan ju ha äckliga recept men recept rekommenderade av vänner kan man lite på.

    SvaraRadera