fredag 4 juli 2008

Fransk löksoppa

Det här åt vi idag. Bra för fattiga studenter/piloter, och snabbt. Och mumsigt. Eventuellt bör man undvika att vara social på kvällen efteråt, med tanke på mängden lök...

Ingredienser för 4 portioner (ofta gör jag 3/4 av detta)
ca 4 medelstora gula lökar (färre om man tar med potatis också, vilket jag gjorde idag - 2 lökar 2 potatisar)
nåt matfett att steka i
1 msk mjöl
1 liter köttbuljong (tärning plus vatten)
Salt och peppar. Timjan och basilika skadar inte heller. Och jag hade i ett lagerblad också.
8 tunna skivor franskbröd eller baguette
100 g riven ost (skivor helt ok)

Gör så här:
Skär löken i ringar. Värm den i gryta i matfettet tills den blir glansig. Häll på mjölet, rör runt, häll på buljong. Låt koka ca 15 minuter. kryddor kan vara bra här också nån gång.
Sätt ugnen på 225 grader. Rosta brödskivorna, dela i bitar. Häll soppan i en stor skål (eller 4 mindre soppskålar, ska nog skaffa det nån dag), häll på brödet, och osten ovanpå det. In i ugnen, gratinera ca 5 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är svårt att få till det här med brödbitarna. När jag tar ut den gratinerade soppan har de sugit åt sig massa vätska och liknar små tvättvampar, plus att soppan blivit mer lökgryta eftersom vätskan försvunnit. Funderar på att lägga de små brödbitarna på soppan när jag börjar äta.

    SvaraRadera
  2. hmm. rostar du bröden först? För mig hamnar de lixom huller om buller, så många av bitarna ligger ovanpå de som är lite soggy. annars kan man ju prova hela skivor utan att skära dem.

    SvaraRadera