lördag 19 juli 2008

Pizza med fetaost

Min syrra brukar göra denna med de grönsaker hon hittar. Själv tycker jag den här varianten är absolut godast. 
För övrigt måste jag säga att folk ofta glömmer hur viktigt det är att ha en riktigt bra tomatsås på sin pizza. Om man slarvar med den eller köper något äckligt färdigt i affären kan man nästan lika gärna låta bli att göra pizzan. 

Botten: 
Använd Theresas pizzabotten eller något annat du har som du gillar.

Tomatsås:
1 liten gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 tsk salt (typ)
1-2 tsk socker
1/2 tsk rödvinsvinäger

Fräs hackad lök och vitlök i olja eller smör. Häll på tomater och resten. Koka länge, helst en timme, minst 20 min. 

Resten:
1 gul paprika
1 röd lök
1 broccoli 
200-300 g god fetaost

Hacka grönsakerna i lagom stora bitar.
Kavla ut pizzadegen och lägg den på en långpanna. Lägg på tomatsåsen och strö grönsakerna över. Smula mycket fetaost överst.

Grädda i ugnen 225 grader i ca 20 minuter. 

Till slut, om du vill känna dig som Jamie Oliver kan du ringla lite olivolja över din pizzabit innan du äter. Det gör den faktiskt ännu godare...




3 kommentarer:

  1. För det första, slarva inte med tomatsåsen. Äcklig tomatsås= äcklig pizza, inga undantag.
    För det andra, "min syster tar de grönsaker hon hittar".. Bah! Utan broccoli, ingen pizza. Sen kan man ta det man hittar.
    För det tredje, jag är inte bindgalen.

    /J

    SvaraRadera
  2. Ha!
    Två rätt av tre.

    Du är faktiskt galen.

    SvaraRadera
  3. MUMS!!! Jag gjorde antligen den har pizzan - det blev 2 stora pizzor, och de var MUMSIGA! Ska definitvit gora igen. Broccoli ar absolut nodvandigt, sant.

    SvaraRadera