torsdag 10 juli 2008

Fläskfilé- och svampgryta

Den här grytan är faktiskt min vördade farmors recept. Hon arbetade som hushållerska/kock hos nåt socitetspar och legenden säger att hon lagade den till knugen när han var på besök. Fast då använde hon kalvfilé istället. Enligt farmor fick hon efter middagen komma ut och skaka hand med knugen. 
Tilläggas bör att farmors recept egentligen var av typen: några nävar svamp, lite smör, några koppar grädde, salt, en eller fler nypor peppar osv. Nedanstående recept är min egen tolkning.

Helstekt fläskfile
Sätt ugn på 225 grader.
Tag en fläskfilé (500-600 g) och putsa den. Bryn den runtom med smör i en panna. Salta, peppra och lägg den i en ugnsform, peta in en ugnstermometer och stek i ugnen i 20-25 minuter. Köttemperaturen skall vara 80 (tror jag). Tag sedan ut filén och låt den vila i 5 minuter. Skär den i skivor och lägg ner den i såsen när den är färdig.
Alternativ: skär filén i 2 cm tjocka skivor och stek medaljongerna i stekpannan ca 3 min på varje sida. Salta och peppra.

Svampsås
200 g färska champinjoner
2 msk mjöl
1 dl vatten
4 dl grädde
smör
salt
peppar
1 tsk kinesisk soja
1-2 tsk kalvfond
en liten gnutta citronsaft

Stek champinjonerna i smör. Pudra mjöl över dem och häll på vattnet och rör om. Rör sen ner grädden. 
Koka upp och smaksätt med salt och peppar. Blanda i soja och fond. Häll på mer av det du tycker saknas. 
Sist droppar du i lite citronsaft men var väldigt försiktig så att du inte vräker i massor och förstör smaken.
Lägg i köttet och koka upp en gång till. Servera till klyftpotatis, ris eller kokt potatis.

Farmor hävdade också att det skulle vara en burk majs i men jag tycker inte det förbättrar smaken. Om du gillar majs kan du dock häva i det med min farmors välsignelse.

1 kommentar:

  1. later helt underbart... undrar om man kan fa tag pa organisk flaskfile har... maste forsoka.

    SvaraRadera