fredag 25 juli 2008

Kladdkaka


Mycket enkel chokladorgie som man kan göra på saker man borde ha hemma i skafferiet. En gång när jag var förvirrad av  min chokladabstinens råkade jag i brådskan glömma att lägga i mjöl. Eftersom jag var desperat åt jag den ändå tillsammans med vaniljglass och det var förvånansvärt gott, det liknade varm chokladkola lite grann. Ibland funderar jag på om jag skulle göra om experimentet.

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

Sätt ugn på 150 grader.
Vispa ägg och socker till en pösig smet. Rör i smält smör. Blanda i de torra produkten.

Smörj och mjöla en form, häll i smeten och grädda i ugnen 30-35 minuter. Kom ihåg att kakan skall vara rätt kladdig inuti, dock inte flytande...
Själv använder jag en form som är ca 23 cm diameter och gräddar den typ 31 minuter. Ni  får avpassa efter form och ugn efter eget behag. 

Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

1 kommentar: