onsdag 2 juli 2008

Quiche Lorraine

En fluffig skinkpaj som tom män brukar gilla. En bra grej är att göra en dubbelsats i långpanna om man får irriterande släktingar på besök.

Sätt ugnen på 175.

Pajskal:
125 g smör
3 dl mjöl
2-3 msk iskallt vatten

Blanda på valfritt sätt, matberedare är att föredra.
Tryck ut i pajform och kyl i kylskåp 30 min (el frys 5 minuter).
Nagga sedan botten och förgrädda pajskalet 8-10 min. Sätt sedan ugnen på 200.

(pajfascister brukar hävda att pajskalet måste kavlas ut. jag har aldrig gjort det och mina pajer blir uppätna ändå.)

Fyllning:
1 purjolök
120 g rökt skinka
3 dl riven ost (nån god sort, jag brukar ta hälften mild ost, hälften stark)

Dela skinkan i lagom fina bitar. Skiva purjon och koka den i lättsaltat vatten ett par minuter. Låt den sedan rinna av ordentligt.

Äggstanning:
3 ägg
3 dl gräddmjölk
1 tsk salt
svart peppar
lite nyriven muskotnöt

Vispa ihop.

Lägg fyllningarna i pajskalet och häll över stanningen.
Grädda i ugn 30-40 min tills stanningen har stelnat.

Ät med en sallad. Om släktingarna inte åkt nästa dag: servera bränd falukorv och överkokt spaghetti. Det brukar funka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar